Er worden heel wat positieve effecten aan chocolade toegeschreven, zeker als het gaat om pure of donkere chocolade (min. 70 % cacao), rijk aan cacaopolyfenolen en arm aan suiker.
Recent werden 2 meta-analyses gepubliceerd, die de resultaten van meerdere goed uitgevoerde studies bundelden en evalueerden.
Aan de Universiteit van Cambridge1 werden 9 betrouwbare studies bekeken kwam men tot de conclusie dat de consumptie van chocolade substantieel de kans op hart- en vaatziekten verlaagt. Meer bepaald was de hoogste graad van chocoladeconsumptie gerelateerd met 37 % minder kans op hart- en vaatziekten en 29 % minder kans op beroerte, in vergelijking met de laagste chocoladeconsumptie. Volgens de onderzoekers zorgen de cacaopolyfenolen ervoor dat er een hogere beschikbaarheid is van de stof stikstofoxide (NO), wat niet alleen de bloedvaten ontspant met minder kans op hypertensie, maar ook de vaatwandfunctie en de bloedplaatjesfunctie verbetert, terwijl ook de bloedvetten en de insulineresistentie gunstig worden beïnvloed. Men drukt wel op het feit dat best gekozen wordt voor chocolade met zo weinig mogelijk suiker en vetstoffen.
Een andere meta-analyse, uitgevoerd aan de Harvard Medical School van Boston2 bekeek in detail de resultaten van 10 klinische trials, waarbij het effect van flavanolenrijke chocolade werd nagegaan op de bloedvetten. Men kwam tot de conclusie dat chocolade significant het totale cholesterol- en het LDL-cholesterol-gehalte deed dalen, met respectievelijk 6,23 mg/DL en 5,9 mg/DL. De onderzoekers denken dat de flavanolen zowel de cholesterolabsorptie als de expressie van de LDL-receptoren verminderen.
-
1 – Buitrago-Lopez et al 2011. Chocolate consumption and cardiometabolic disorders: systematic review and meta-analysis. British Medical Journal. Published online 2011 August 29
2 – A Tokede, J M Gaziano and L Djoussé. Effects of cocoa products/dark chocolate on serum lipids: a meta-analysis. European Journal of Clinical Nutrition 65, 879-886 (August 2011).









Viviane Van Dyck reikt ons de sleutels van een evenwichtige gezonde keuken, gebaseerd op eeuwenoude traditie, puur natuurlijke producten en frisse ideeën.
Sara schrijft over veganisme, de positieve aspecten van een veganistisch dieet, de ethische implicaties van de vleesindustrie en de impact op het milieu, welke producten je beter kan vermijden, en andere vaak gestelde vragen.
Wegwijs in voedingssupplementen : vanuit praktijkervaring helpt Herlinde je doorheen de wereld van voedingssupplementen en kruiden.
Vitaal en gezond! Ontdek het voedingsadvies in de eeuwenoude levenswijsheid van Ayurveda en breng samen met Natasha je lichaam en geest in balans.
Dr. Geert Verhelst geeft inzicht in recent onderzoek rond voeding, voedingssuplementen en kruiden.